יש לי הרושם שהמשתתף החדש ברשימות, אותו אני זוכר מעט מפורומים של ספרות וטרם קראתי טקסט פרוזה או שירה אחד שלו, זקוק לכותרת הזו כדי להרגיש באמת טוב עם עצמו. שיהיה. אני מאוד אוהב את הגיוון שהאתר הזה תופס.
-
עמודים
-
קטגוריות
-
ארכיון
- נובמבר 2011
- ספטמבר 2011
- אוגוסט 2011
- יולי 2011
- אפריל 2009
- נובמבר 2008
- אוקטובר 2008
- מאי 2008
- מרץ 2008
- פברואר 2008
- ינואר 2008
- דצמבר 2007
- נובמבר 2007
- אוקטובר 2007
- אוגוסט 2007
- יוני 2007
- מאי 2007
- אפריל 2007
- מרץ 2007
- פברואר 2007
- ינואר 2007
- נובמבר 2006
- אוקטובר 2006
- ספטמבר 2006
- אוגוסט 2006
- יולי 2006
- יוני 2006
- מאי 2006
- אפריל 2006
- מרץ 2006
- פברואר 2006
- ינואר 2006
- נובמבר 2005
- אוקטובר 2005
- ספטמבר 2005
- אוגוסט 2005
- יולי 2005
- יוני 2005
- מאי 2005
- אפריל 2005
- מרץ 2005
- פברואר 2005
- ינואר 2005
- דצמבר 2004
- נובמבר 2004
- אוקטובר 2004
- ספטמבר 2004
- אוגוסט 2004
- יולי 2004
- יוני 2004
- מאי 2004
- אפריל 2004
- מרץ 2004
- פברואר 2004
- ינואר 2004
- דצמבר 2003
- נובמבר 2003
- אוקטובר 2003
- ספטמבר 2003
- אוגוסט 2003
- יולי 2003
- יוני 2003
- מאי 2003
קישורים
-
רססים
-
מטא
תגובות
מאידך, אני מאד אוהב ערסים אשכנזים.
משפחת "בן הרוש" (עם שורוק על האות וו) היא משפחה מרוקאית גדולה. השם שלה הוא לא "בן הראש", אלא אם כן הבחור ניסה לעברת את שם המשפחה שלו.
זה לא מילה. אולי אפילו יגיע מתישהו מישהו שגם יפרסם פה תוכן לשם שינוי ולא רק דאחקות.
ערך הנדל"ן כאן יפחת!
רוני
מי זה סס"ש? יש פה עוד שני מזרחים
סמי שלום שטרית
ושרבני
כך שאין לך ברירות
סס"ש זה סמי סלום שיטרית…
ביום שתתווסף לפה אשה מזרחית אפשר יהיה לסגור את הבסטה.
פרענקית שתכתוב על ספורט, זה הפתרון השלם להפיכת רשימות לבריזה.
מן הסתם אתה מתכוון לגוועלד, שמתחיל ב'גווע' זכר לאלפיים שנות צורעס בגלות. ואם אני, הפרענקית במטותא, מתקנת לך שגיאות כתיב באידיש, אולי אתה צריך לפשפש בגניאולוגיה המשפחתית שלך ולוודא שבעה דורות לאחור שאין אצלכם שמץ פרענקיניות חו"ח רחמנא לצלן
רוני
הרי את מתה שאיזה מזרחי חום יבוא אליך ו…
אהם. סתם עברתי בסביבה ורציתי להבהיר ש"געוואלד" זה בכתיב יידי gewalt שזה "אלימות" בגרמנית.
למה האות ע' אצלך צמודה לג'?
יש עניין שלם באידיש כתובה איפה צריך לשים את האות ע' מכיוון שבאידיש האות ע' היא תחליף ניקוד
(מה שכתבתי אודות הגוויעה נכתב בלי אחריות היצרן, אל תתייחסי).
אם תגגלי את שתי הגירסאות: גוועלד וגעוולד, תראי שיש צורה נכונה יותר מבין השתיים. במקור ג' שמשון כתב געוולד ולכן הערתי את שהערתי. ככה זה אצלנו, הדודות. שותות תה בלי סוכר ומעירות כל הזמן.
ה-ע' ביידיש מציינת תנועת
e
ואילו ה-א עם פתח תחתיה מציינת תנועת
a
ולכן הכתיב הנכון ביידיש (ואגב, יידיש בשני י' ולא אידיש) הוא געוואלד, כך גם במילון היידיש של ויינרייך.
ולדנה, געוואלד ביידיש מגיעה מן הסתם מאותו מקור ממנו מגיעה המילה הגרמנית, אך היא איננה "הכתיב ביידיש של המילה הגרמנית". יידיש וגרמנית הן שפות נפרדות ושונות, ודברייך דומים למי שתאמר ש"בית" הוא הכתיב העברי של "ביית" בערבית.
תודה שלום.
לפי כללי הכתיב התקני צריך לכתוב "גוואַלד", כלומר שתי ההברות הראשונות ללא תנועה ביניהן. לדוברי עברית קשה להתרגל לתופעה הזאת ולכן הם מוסיפים את התנועה E על ידי הוספת האות ע', איך אין זה נכון מבחינה הכתיב התקני.
אגב, במילונו של וינריך, הכתיב הוא כמו שציינתי ולא "געוואַלד".
ולענין הגרמניות של המילה: ביידיש התרחב מאוד המרחב הסמנטי של המילה. היא איננה מייצגת רק אונס והפעלת כוח, אלא גם לשם הבעת זעזוע ("גוואַלד, מ'שרײַבט ײִדיש!") או בשילוב בתפילות אישיות שונות ("טאַטע אין הימל, גוואַלד!").
משעשעת ומעצבנת בעיני העובדה שהמילה "אפעס" (שם אותו עלון סאטירי וולגרי וילדותי), היא טעות מוחלטת. אין מילה כזאת ביידיש. "עפּעס" =epes – משהו. "אפעס" =apes – [אין לזה כל משמעות]. אך הזלזול של החרדים ביידיש ידוע מזמן ואין כאן המקום להרחיב בזה. במיוחד לא בשרשור על פרענקים…
מצד האב, שזה מה שקובע. אבל בבית הוריי לא שמעו אום כולת'ום.
הנומרוס קלאוזוס נפרץ מזמן, יש גם פרץ ומטלון.
מי שמשווה יהודי לגרמני כמוהו שמי שמשווה יהודי לערבי.
היתכן?