ריסטרט
שמעתי מלא מעט אנשים, גם כאלו שתומכים במטרות המחאה, את אותה אמירת משיכת כתפיים ישראלית של זה לא יעבוד, זה לא ילך, עזוב אותך. ותהיתי מתי בדיוק הפכנו לאומה של קוקסינלים שמפחדים להתמודד עם אתגרים. סבא שלי השתתף בסלילת כביש טבריה-צמח לפני גיל 20; אבא שלי הלך אחרי לובה אליאב להקים את קרית גת, אנחנו מסתפקים בחיפוש קומבינה קלה ובמשיכת כתף של עזוב אותך, זה לא יעבוד, ישראלים עם חרא, כאלה מין. בחמש עשרה השנים האחרונות מצאתי עצמי לא פעם חוצב להבות נגד זה, ובעד מהפיכה המתגלגלת – כל עוד דיברנו על האינטרנט. לגבי המדינה, החיים שלי ושל הקרובים אלי בה? שום דבר לא יעזור. אולי מישהו יגיש בג"צ. להוציא את האצבע ולעשות משהו? רק כשמדובר בנסיון לצנזור האינטרנט או במאגר הביומטרי.
אז הנה הקומבינה הקטנה שלי למען המהפכה.
לאיפה כיוונו בהתחלה
עד אתמול זה היה רעיון להשתעשע בו בטוויטר, הבוקר זה כבר דבר שראוי לבצע. מדינת ישראל הוכרזה בשדרות רוטשילד מס' 16 לפני 63 שנה וכמה חודשים. ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, המוכרת לכולנו כמגילת העצמאות, היא המסמך המכונן (למרות שלמיטב ידיעתי אין לה ממש תוקף משפטי, אשמח להארות והערות בטוקבקים) שלנו. חתומים עליה גם וילנר מהקומוניסטים וגם נציגי החרדים.
הרעיון מאוד פשוט: הקראה פומבית של מגילת העצמאות ביום שישי אחר הצהריים, כמו במקור, מול הבית ברוטשילד בו הוקראה לראשונה, אחר כך אפשר לשיר התקווה ויאללה לקבלת שבת במאהלים. כי ברוטשילד נוסדה תקוה מחודשת לישראל, וכי חשוב שניזכר מאיפה באנו ומה היתה הכוונה כשהמדינה הזו התחילה. כה מעט ממנה מומש (היא נוקבת תאריך יעד לחוקה, למשל) אבל איזה כוונות טובות.
בדיון המצוייץ עלתה השאלה מי צריך להכריז בפני העם – היו שהציעו את אחד מזקני השבט, למשל קניוק, היו שדיברו על להביא דווקא אשה, וצעירה, ורצוי מזרחית. ושוב אנחנו בתוך הדיון על מי אנחנו ואיך אנו רוצים להזדהות. אהובתי, המוכרת אצל החברים והמשפחה בתואר "ההיא שיש לה ראש על הכתפיים וקריירה אמיתית" עלתה על הרעיון הנכון: הקראה קבוצתית. כמו קריוקי, של כל הטקסט של המגילה. אף אחד לא מחליף את בן גוריון, אף אחד לא עומד כמו בטקס בבית הספר בשקט.
במקום מועצת העם נעמוד, אנו העם, ונקריא שוב את ההצהרה שהתחילה הכל (הציבור, כמובן, משוחרר מהחליפות החגיגיות של הנוכחים במקור, אבל חולצה לבנה תהיה טאץ' נחמד). אחר כך אפשר לשיר התקוה ומומלץ להמשיך לקבלת שבת במאהלים השונים.

ואיך נדע אם זה הצליח? הנה המראה בשדרה מחוץ לרוטשילד 16 בזמן הכרזת המדינה. יהיה מצויין אם בשישי הקרוב יגיע מספר דומה של אנשים. ריסטרט נעים.
כבר בדיונון בטוויטר נשמעו כמה הערות והסתייגויות לגבי הטקסט (הנה כאן הטקסט המלא) של הכרזת העצמאות. אבל אנחנו לא בדיון בגילמן או בין האוהלים. זה המסמך המכונן של המדינה שלנו, ועכשיו כשאנו מנסים לעשות לה ריסטרט, בואו נחזור אל ההתחלה. פעם הספיק איש מבוגר, נמוך, עם קול מצחיק, שמקריא משהו מהנייר – ואנחנו מדינה. עכשיו תורנו.
אוף דה רקורד אמרו לי במטה המאבק שיראו במה אפשר לעזור. יש לפתוח איוונט בפייסבוק, יש לבדוק מול העיריה, יש לארגן מקרן ומכונת קריוקי שתקרין את מילות ההכרזה, יש לא מעט בלגאנים ומן הסתם גם עלויות ובשלב זה כל מה שעשיתי בעניין הוא לכתוב פוסט. מצד שני, כמו שהוכיחה לי רוני גלבפיש שהרימה שעת סיפור קבועה פשוט כי החליטה כך, קודם כל צריך לרצות חזק. אין לי מושג עדיין כמה עולה, ומאיפה נגייס, והאם נקבל אישור וכאלה – אבל היי, אתם יודעים משהו, במקרה הגרוע מכל אני אדפיס בבית חבילת עותקים של ההכרזה ואחלק אותם בשדרה בשישי אחרה"צ.
מה אתם חושבים? איך אתם יכולים לעזור?
תגובות
נשמע טוב, אפשר לבקש שכל אחד ידפיס עשרה עותקים בבית ויביא אתו, וחולצה לבנה נשמע לי נחמד וחגיגי. אפשר לשיר את התקווה, אבל בשביל אחינו הלא יהודיים אפשר אולי להציע שכל אחד ישיר את מה שהנפש שלו הומייה …
נכון, למגילת העצמאות אין תוקף משפטי מחייב. אמנם נוח לראות אותה כחוקה (כי היא מכילה נורמות חוקתיות כמו התייחסות למוסדות, כינון המדינה, קידום זכויות וכו') אבל כבר ב48 (!) בג"צ קבע שאין להתייחס אליה כאלה חוקה פורמלית מחייבת.
מצד שני, חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו נפתח בהתייחסות למגילת העצמאות וקובע שיש לכבד את זכויות היסוד של האדם בישראל "ברוח העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל". השופט ברק פירש את זה כך שיש להתייחס למגילת העצמאות כ"השראה פרשנית". כלומר, אם יש סעיף שניתן לפרש בדרך שתואמת את העקרונות הקבועים במגילת העצמאות ובדרך אחרת, יש להעדיף את הפרשנות הראשונה.
והאמת, השראה זה בדיוק מה שאנחנו צריכים כרגע.
(אלה היו מאה ומשהו מלים על מעמדה המשפטי של מגילת העצמאות במשפט הישראלי)
משובח וראוי.
אהבתי את:
אנו קוראים – גם בתוך התקפת־הדמים, הנערכת עלינו זה חודשים – לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על השלום וליטול חלקם בבניין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה ועל יסוד נציגות מתאימה בכל מוסדותיה, הזמניים והקבועים.
אנו מושיטים יד שלום ושכנות טובה לכל המדינות השכנות ועמיהן, וקוראים להם לשיתוף פעולה ועזרה הדדית עם העם העברי העצמאי בארצו. מדינת ישראל מוכנה לתרום חלקה במאמץ המשותף לקידמת המזרח התיכון כולו.
רעיון גאוני.
ב ה צ ל ח ה!!!
אני לרשותך. מה שתרצה.
טוב. לא חייבים מכונת קריוקי. צריך מחשב (לא בעיה), תוכנת קריוקי (מצאתי חינמית) קובץ mp3 של ההקראה המקורית (יש ביוטיוב. הורדתי) וקובץ טקסט (יש באתר הכנסת).
מה שצריך זה מסך או ברקו.
אפשר גם ליצור קובץ וידאו עם האודיו של ההקלטה המקורית והמילים של ההכרזה. ככה לא צריך להתקין שום דבר במחשב, אלא רק להביא דיסקונקי עם הוידאו.
רעיונות מעולים. האם יש אפשרות לייצא מתוכנת הקריוקי לקובץ וידאו? כך שפשוט נקרין ברצף את הטקסט?
אני עדיין בודק את כל האופציות. הקובץ מיוטיוב לא היה שלם, אבל הצלחתי להוריד את הקובץ מאתר הכנסת (עמוד שעובד רק באקספלורר, וגם אז צריך להפעיל מצב תאימות). הורדתי ממנו את כל מה שבא לפני ובעיקר אחרי ההקראה. עכשיו אני בודק את התוכנות השונות ואת מה שהן מאפשרות.
מסקנות ביניים: התוכנות שמצאתי מתקשות מאד עם השפה העברית. יש בעיית כיווניות קשה. כלי עריכת הוידאו שזמינים לי, כמשתמש חלונות שאינו עורך וידאו, יאפשרו לי לעשות משהו, אבל אם מישהו יכול לקחת את מה שיש לי – קובץ אודיו + קובץ טקסט, ולקחת את זה עוד צעד קדימה, זה יהיה מצוין. אני מנחש שיש לנו אנשים עם כישורי וידאו טובים משלי.
רעיון מבריק.
אני מאוד רוצה להגיע מהפרירפריה הקטנה שלי לת"א עם הילדים. רק שיש לנו איזה ענין קטן עם השבת – חשוב לנו להיות בבית חזרה לפני כניסת שבת (אנחנו גרים שעה וקצת מת"א). אפשר יהיה בבקשה לארגן את זה לשעה נוחה, נגיד 2 או שלוש אחה"צ (אפילו שחם ולח) כדי שגם הילדים שלי יוכלו לקבל שיעור באזרחות? (אני ממש לא סרקסטי!)
ממש לא סרקזם. הכוונה היא אכן לאפשר גם לשומרי שבת, כמו בהכרזה המקורית, לקחת חלק בטקס הזה. מתי נכנסת השבת ביום שישי הקרוב? קח בחשבון שאנו מדברים על אירוע של פחות מחצי שעה
השבת נכנסת בסביבות 19:15 (טיפה יותר אבל אני מוריד למכנה משותף של בערך שעתיים נסיעה דרומה לת"א, שהרי צפונה זה מעט יותר.) כלומר אם האירוע יתחיל בסביבות 15:30 יהיה מאוד נוח לאנשים עד מרחק של כשעתיים נסיעה בהנחה שיכינו את כל הכנות השבת שלהםן מראש ורק יגיעו להדלקת נרות.
לנחמן – יכול להיות שהפתרון צריך להיות ארגון מוקדים נוספים להקראה, אם כי מעט גדול עלי בשניה זו. שלוש וחצי אחרהצ הוא זמן אכזרי בתל אביב באוגוסט.
אבל נחשוב עוד ואני מקווה שנמצא פתרון
יש בזה המון סמליות… השאלה אם באמת יוסכם לא להסתייג משום פרט ולא להסיר שום חלק מן ההצהרה המקורית ולשיר את התקווה בסוף.
זה אכן אירוע סמלי, כדי לסמל שוב את מה שקורה במדינה בשבועיים האחרונים. הטקסט יוקרא כמו שהוא, כפי שהוקרא לפני 63 שנה על ידי בן גוריון. לאחר מכן הציבור יוזמן לשירת התקוה, ואני מאמין שרוב הנוכחים אכן ישירו אותה. אני, בכל אופן, מתכוון.
יש כבר דף אירוע בפייסבוק ?
יועלה עד מחר. תעודכנו, לא לדאוג
רק שאז האפקט הסימבולי מתפוגג קמעא…
ואני אומר – מה שלא הורג, מחשל. אם החבר'ה חיים בשדרה כבר שבועיים בתנאים קשים, מי אנחנו שנלין?
בהחלט מעורר מחשבה. מקווה שתהיה תשובה בקרוב
איגוד התסריטאים שוכרים מקרן ומסך שאיתו הם מקרינים על בר אילן. אבל אני לא יודע אם עד יום שישי. בודק
תודה, עדכן
הי גדי,
יש לי מקרן שאני יכול להביא בכיף. רק צריך לקחת בחשבון שמקרן ביתי דורש מידת חושך מסויימת שאין בצהרי אוגוסט.
לא צריך קריוקי וגם לא מקרן. צריך לחלק דפים ולהדפיס על כרזה גדולה מאוד את ההכרזה וללוות אותה עם עזר ויזואלי, מלייזר פוינטר ועד האצבע המתכתית מ"פסוקו של יום".
ורעיון גדול, אני בפנים.
ביניים: תודה לכולכם. זה מפעים במובן הפשוט והבסיסי ביותר מה שקורה פה. נקודת שילוב שומרי המצוות גם ממקומות מרוחקים חשובה מאוד. כמו במקור.
פתאום למילה עם את את הניחוח שהיה בשיר של שלום חנוך.זה לא עוד מישהו שרוצה ממני משהו.
רעיון מעולה!!!.
פתאום למילה עם את את הניחוח שהיה בשיר של שלום חנוך.זה לא עוד מישהו שרוצה ממני משהו.
רעיון מעולה!!!.
תיקון רדיקלי: צ"ל אין.במקום את.
אולי הפעם נתקן ונוריד מהנוסח את ה"יהודית"? לי יש בעיה לעמוד מאחורי נוסח שמדיר את בת זוגי, והרבה מאד אנשים אחרים.
אני אישית בעד הקראת ההכרזה, ומזדהה עמה.
כדאי לציין שההכרזה נעשתה ע"י חברי מועצת העם. כלומר חתומים עליה יהודים מכל הזרמים (כולל קומוניסטים וחרדים), אבל אין אף ערבי שחתום עליה.
זה בדיוק אותו דיון כמו זה הנוגע לשירת התקווה, אני מניח. מצד שני, אם "העם דורש צדק חברתי", כנראה שצריך את חברי מועצת העם (היהודי? הישראלי? הציוני?)
רעיון מצויין לדעתי. סמלי ועם זאת בעל עצמה. קדימה!
אורי, על ההכרזה חתומות גם שתי נשים בלבד (גולדה מאיר ורחל כהן). בתחומים מסוימים התקדמנו מאז.
אבל עדיין חתומות עליה שתי נשים. ערבים לא היו חברים כלל במועצת העם. ולא היו יכולים להיות חברים בה, היא היתה מין סניף של הסוכנות היהודית או משהו כזה. לכן גם הטקסט הוא טקסט יהודי (וכך הוא צריך להיות, זהו המסמך המכונן של המדינה היהודית, אין לי בעיה עם זה). רק כדאי להזכיר את העובדה שהמסמך הזה מדיר ערבים מעצם היותו. הוא מושיט להם את ידו, אבל לא יכול לדבר בשמם.
ואחרי שאמרתי את כל זה: אני מתנצל שהכנסתי שוב את הנושא "ההוא" לדיון "הזה" וחושב שמדובר ביוזמה חיובית. אולי אפילו אגיע (למרות שרחוק לי לאללה, אם יש סניף חיפאי יהיה עדיף).
רק שנדע באיזה חומרים אנחנו מתעסקים…
אולי במקום "התקווה", שלמרבה הצער מדיר חלקים מהציבור (לא רק לא-יהודים), אפשר לשיר את "שחקי, שחקי" של טשרניחובסקי –
כי עוד נפשי דרור שואפת,
לא מכרתיה לעגל פז,
כי עוד אאמין באדם,
גם ברוחו, רוח עז
רוחו ישליך כבלי-הבל,
ירוממנו במתי-על:
לא ברעב ימות עובד,
דרור לנפש, פת-לדל
http://www.mp3music.co.il/lyrics/15702.html
נשמע לפי התגובות שהיה דיון לגבי הכללה של לא יהודים, ואולי הוחלט להכליל רק יהודים על מנת שכל היהודים ירגישו בנוח.
אם זה המצב, דעו שלא ארגיש בנוח למרות מוצאי, וגם לא אוכל להשתתף. זה לא מצב של הכללת כל היהודים, זה מצב של הדרת חלקינו.
אני מקווה, במקרה כזה, שהאירוע לא יתקיים, כיוון שמשמעותו שאין לי מקום בו או במאבק.
אחרי ההכרזה ריקודים מעגלים מעגלים בכל רחבי הארץ!
סורי, לטעמי רעיון דבילי וסר טעם.
על גבול הפתט ממש
אבל היי, כל אחד והקיק שלו
count me in!
כן, הטקסטים הללו, של ההכרזה ושל ההמנון, אינם מושלמים. אבל הם אלו שהוקראו/הושרו לפני 63 שנה, ולכן לא ננסה לתקן אותם עכשיו אלא רק להכריז מחדש. ראוי לזכור גם שלו היתה המדינה נוהגת באמת בהתאם לרוח מגילת העצמאות, המצב של כולו היה טוב יותר.
אז מה קורה עם זה בסוף ? ושוב אני תוהה לגבי האירוע בפייסבוק :)
גדי – אנא עדכן את הפוסט שיהיה ברור לכולם שקיבלת אישור מהמשטרה.
חיפשתי תמונה ל-note שכותב בפייסבוק והגעתי לכאן. אז השאלתי את שלך, אחרי שתקרא מה שכתבתי יש לי תחושה שדי תזדהה עם הנכתב.
https://www.facebook.com/notes/nir-rozner/%D7%91%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%A9%D7%A0%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%A7-%D7%9C%D7%A4%D7%97%D7%93/230807840299595
טרקבאקים
[…] של המחאה החברתית בקיץ החולף היה יוזמה של גדי שמשון להקראה פומבית משותפת של מגילת העצמאות. מעבר לתגובות נרגשות מאוד ששמעתי מפי משתתפים שונים, […]